hemmafixat.blogg.se

Hemmafix med Jennifer Lundblad. Enkla steg till att göra det själv!

Tavelram till fotografier

Kategori: Hemmafixat, Inredning, Inspiration, Steg för steg, Återbruk

Häng upp vad som helst i din tavelram, fotografier, brev, räkningar, noter, kvitton eller varför inte ”att göra” listor. 

Instagram @jenniferlundblad

 

 Du behöver:

-          Tavelram, jag köpt min på erikshjälpen för 50 kr

-          Svart matt färg: till ramen

-          Svart och vit färg: måla tvättklämmorna

-          Tråd och tvättklämmor: för att kunna hänga upp fotografierna

-          Tejp: fästa trådarna tillfälligt

-          Häftpistol: fästa trådarna

-          Tumstock, penna och sax


Steg för steg till att göra en tavelram att hänga upp fotografier i:

  1. 1. Börja med att plocka bort träskivan i ramen. Jag ville att min ram skulle vara ihålig så att väggen, där man hänger upp tavlan, blir dess bakgrund. Se bild
  2.  
  3. 2. Nu målar du ramen i den färg du tycker att din ram ska ha. Jag valde att måla min i en svart matt färg från Flüggerfärg.  
  4.  
  5. 3. När ramen har torkat vänder du den om och mäter ut var dina trådar ska sitta. Din tavelram kanske ska användas till något annat än bilder. Använd det som ska hängas upp för att mäta ut var trådarna ska sitta.
  6.  
  7. 4. Jag började med att tejpa fast trådarna, för att jag lätt skulle kunna ändra trådarna om jag inte var nöjd. När du är nöjd och alla trådar är på plats använder du häftpistolen för att fästa trådarna.
  8.  
  9. 5. Om du vill måla dina tvättklämmor är ett bra tips att klämma fast klämmorna i en bit kartong. Det är lättare att hålla i kartongen och måla än att hålla i den lilla klämman och samtidigt försöka måla den. 

 

 
 
Kommentera inlägget här: