hemmafixat.blogg.se

Hemmafix med Jennifer Lundblad. Enkla steg till att göra det själv!

Klocka av dominobrickor

Kategori: Hemmafixat, Inredning, Inspiration, Steg för steg, Återbruk

Gör min häftiga klocka av gamla dominobrickor

Instagram: @jenniferlundblad

 

Du behöver:

-          Dominobrickor

-          Plankor. Jag har använt mig av gamla plankor jag hittade bakom huset

-          Ett urverk. Finns att köpa på www.clasohlson.se. Finns olika visare att välja på.

-          Hammare och spik

-          Såg

-          Borr


Steg för steg till en häftig dominoklocka

  1. 1.  Jag ville att min klocka skulle vara ungefär kvadratisk och sågade ut plankorna efter mina mått.
  2. 2.  Jag hittade ett par smalare plankor som jag använde för att få ihop min klocka. Se bild. Jag valde att spika bakifrån, för att inte få något spår av spiken på framsidan av min klocka. OBS, när man spikar bakifrån är det viktigt att mäta spikens längd för att spiken inte ska gå igenom och sticka ut på framsidan av klockan.  
  3. 3.  När man handlar ett urverk på www.clasohlson.se ska man välja verk efter taveltjockleken. Var noga och mät efter hur långt urverk du behöver. Jag mätte fel och fick därför skala ner min planka, se bild. Slipp extraarbete och mät rätt från början!   
  4. 4.  Använd borren och borra ett håll i mitten av klockan och montera in urverket. När du står med urverket i handen kommer du veta hur stort hål du ska borra.   
  5. 5.  Nu återstår det bara att limma fast dominobrickorna med limpistolen. Jag tog hjälp av urverket och drog fram en timme i taget för att veta exakt var jag skulle limma fast dominobrickorna.

Sätt upp din klocka och beskåda din häftiga klocka som hade kunnat komma från en designbutik.

 
 
Kommentera inlägget här: