hemmafixat.blogg.se

Hemmafix med Jennifer Lundblad. Enkla steg till att göra det själv!

Hängare av grenar

Kategori: Hemmafixat, Inredning, Inspiration, Steg för steg

Instagram. @jenniferlundblad

 
 

Du behöver:

  • -          Grenar
  • -          Tavla (min är köpt på erikshjälpen)
  • -          Matt svart färg och vit färg
  • -          Planka (till baksidan för att spik/skruv ska fastna)
  • -          Skruvar/spikar
  • -          Såg
  • -          Hammare
  • -          (Snöre, till att hänga upp tavlan)
  • -          (Häftpistol, till att hänga upp tavlan)

Steg för steg till en hängare av grenar:

  1. 1. Gå ut i vår vackra natur och plocka på dig grenar som har fallit från träden. Plocka de grenar du tycker passar som hängare. Använd sågen om grenarna är för långa. OBS! Om grenarna är fuktiga så måste du låta de torka innan du målar dem. Om du målar grenarna när de är fuktiga så kommer de att mögla inifrån.
  2. 2. Hitta en passande tavla där du kan spika fast dina grenar. Du kanske inte vill ha en tavla, du kanske kan tänka dig något helt annat.
  3. 3. Jag valde att måla min ram i en matt svart färg, en färg från Flüggerfärg. Bakgrunden (skivan som tillhörde tavlan) blev matta svarta och även en av grenarna.  De andra grenarna målade jag i en vit färg, även den från Flüggerfärg.
  4. 4. När allt är färdigmålat och torrt så är det tid att sätta fast grenarna. Jag valde att använda min hängare till smycken och därför krävdes det bara spik. Om du väljer att hänga andra saker, som är lite tyngre, välj då istället lite stabilare grenar och skruva fast dem. För att inte grenarna ska spricka när du skruvar fast dem, förborra!
  5. OBS, som du märker så är skivan som tillhörde tavlan alldeles för tunn för att något ska fästa. Jag använde därför ett kapat hyllplan från Byggmax till min baksida, där spikar/skruvar kan sättas fast. Se bild. Detta gör att hängaren blir stabil!
  6. 5. För att hänga upp tavlan har jag klippt av ett snöre så långt jag vill ha det och häftat fast snöret i ramen med hjälp av en häftpistol.
 
 
 
Kommentera inlägget här: