hemmafixat.blogg.se

Hemmafix med Jennifer Lundblad. Enkla steg till att göra det själv!

Trådtavla över Storbritannien

Kategori: Hemmafixat, Inredning, Inspiration, Steg för steg

Superbra ge-bort-present till dina nära och kära. Gör trådtavlan över något som betyder något för er, ett land ni har massor av minnen ifrån eller varför inte över ett land ni alltid har drömt om att åka till.

 

Du behöver:

-          Tavla med en träskiva

-          En extra träskiva till baksidan, för att spiken ska fastna ordentligt

-          Svart målarfärg, för att måla träskivan

-          Mall, i mitt fall över Storbritannien

-          Hammare och spik

-          Sytråd i den färg du vill ha


Steg för steg till en trådtavla

  1. 1. Börja med att måla din träskiva i den färg du vill ha.
  2.  
  3. 2. När färgen torkar kan du printa ut/rita en mall som du vill ha
  4.  
  5. 3. Tejpa fast mallen och börja sen att spika. Du väljer själv hur tätt du vill spika och hur långt ner spiken ska gå, men se till att skivan under fastnar. Skivan under är till för att spiken ska vara stabilare när du sen snörar runt. Ett annat alternativ kan vara att använda en tjockare träskiva.
  6.  
  7. 4. Jag spikade ett hjärta runt London och därför går alla mina snörningar runt de andra spikarna dit. Det gör att hjärtat blir det ögat först landar på.
  8.  
  9. 5. När alla spikar sitter fast är det dags att snurra sytråd. Jag snurrade ca två varv på varje spik. Jag snurrade inte ihop allting samtidigt utan jag stannade ca fem gånger för att knyta fast tråden för att sen börja på en ny tråd. Detta gjorde jag för att inte allt skulle gå i sönder om jag tabbade mig.

Häng upp tavlan eller ge bort den och berätta din historia om tavla, om det finns någon. Jag har gjort min trådtavla över ett land vars huvudstad jag älskar! 

 
 

 

Kommentera inlägget här: